A PARA módszer egy hatékony digitális rendszerezési megközelítés, amely segít strukturálni és rendezni a jegyzeteidet, emailjeid, mappáidat, hogy könnyebben kezelhetőek legyenek.
A PARA módszer alapjai
A "PARA" négy fő kategóriát jelöl, amelyeket figyelembe kell venni rendszerezés során:
- Projektek (Projects)
- Területek (Areas)
- Források (Resources)
- Archívumok (Archives)
Projektek (Projects)
Azon projektekkel foglalkozik, amelyeket jelenleg végzel vagy tervezel végrehajtani. Ezek lehetnek:
- Munkaprojekt: Például egy prezentáció elkészítése a következő hétre
- Személyes célkitűzés: Például egy fitneszprogram elkezdése és követése
- Utazási tervezés: Például egy nyári vakáció szervezése, beleértve a repülőjegyek foglalását, szállások keresését és látnivalók tervezését
Területek (Areas)
Az életed különböző területeivel foglalkozik, például:
- Munka: Itt tartalmazhatod a munkahelyi feladatokkal, projektekkel és találkozókkal kapcsolatos jegyzeteket
- Személyes fejlődés: Ide sorolhatod például az olvasási listákat, tanulási jegyzeteket, célkitűzéseket a személyes fejlődés terén
- Egészség és wellness: Ez lehet az egészséges életmóddal, edzéstervekkel, étkezési jegyzetekkel kapcsolatos terület
Források (Resources)
Azokat az eszközöket, információkat vagy segédanyagokat tartalmazza, amelyek segíthetik a projektek vagy területek előrehaladását:
- Könyvek: Jegyzetek arról, hogy mely könyveket olvastad, melyekből szeretnél idézeteket vagy információkat feljegyezni
- Webhelyek és cikkek: Jegyzetek olyan webhelyekről, blogokról vagy cikkekről, amelyeket rendszeresen olvasol vagy hivatkozol
Archívumok (Archives)
Azokat az információkat vagy anyagokat foglalja magában, amelyek már nem aktuálisak vagy rendszeresen használatosak:
- Régi projektek: Jegyzetek olyan projektekről, amelyek már befejeződtek vagy már nem aktuálisak
- Régi kutatások: Jegyzetek olyan kutatásokról vagy információkról, amelyeket már nem rendszeresen használsz, de még mindig fontos megtartani